ناک یا ضربه اصطلاحی است برای صدا و لرزش ایجاد شده که بعد از یک جرقه در محیط متراکم سیلندر ایجاد می شود. برای درک بهتر ناک باید بدانیم چه چیزی آن را ایجاد می کند، چه چیری تشدید میکند و چی آن را از بین میبرد. اول از همه صدای ناک مهم ترین مشخصه ی شناخت اولیه ی آن است. بعد از آن شناخت از روی نمودار داینو و در نهایت تشخیص توسط ای سی یو یک خودرو است. ناک، می تواند مهم ترین دشمن هر موتوری باشد و هم در آسیب کوتاه مدت و هم در کم توان شدن موتور در دراز مدت تاثیر مستقیم داشته باشد ناک که دنده مرده رفتن هم نامیده می شود، موتور های جدید با سیستم های انژکتوری و تزریق مستقیم سوخت یا توربوشارژ بعد از به وجود اومدن، صدایی شبیه به حرکت روی شن و خاک و صدای کشیده شدن آهن روی یکدیگر و در خودرو هایی که با گوش توانایی شنیدن نیست، از لرزش موتور نیز قابل تشخیص است. ناک زمانی مخرب تر خواهد شد که با موتور های جدید و توربوشارژ همراه باشد و ریسک شکستن پیستون و کوتاه مدت را به شدت بالا خواهد برد. مانند سورن توربو های نسل اول و هایما s7. عوامل به وجود آمدن ناک را می توان سوخت بی کیفیت، جرقه زنی خارج از تایم جرقه زنی