از دیرباز بازار لوازم‌التحریر، بازاری تفکیک شده برای قشرهای مختلف بوده. اقلام باکیفیت و برندهای معتبر جهانی در کنار تولیدات و واردات کم‌کیفیت، بازارهایی جداگانه برای اقشار مختلف درآمدی ساخته بود. این در حالیست که لوازم‌التحریر برای خانوارهایی که فرزند در حال تحصیل دارند، کالایی ضروری است و آنها مجبور هستند برای خرید این اقلام هزینه‌ کنند. بررسی‌های آکادمی سامان از بازار و صنف لوازم‌التحریر نشان‌ می‌دهد که چهار دهک پایین درآمدی نصف دو دهک بالای درآمدی کشور برای خرید لوازم‌التحریر هزینه می‌کنند. به گفته حمیدرضا پیش‌بهار پژوهشگر آکادمی سامان، فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و صنایع تولید‌کننده لوازم‌التحریر به مانند سایر اصناف مثل گردشگری، به شدت تحت تاثیر تعطیلی مدارس و همه‌گیری کرونا قرار گرفت؛ به طوری که در دو سالی که مدارس تعطیل و نیمه تعطیل بود، خانوارها خرید لوازم التحریر چندانی نداشتند. قسمت یازدهم برنامه «دیده‌بان» را از دست ندهید.