سایپا در پروژه ساخت شاهین فراز و نشیبهای بسیاری را تجربه نمود. در ابتدای کار همه چیز عالی پیش میرفت و شرایط برای عرضه خودرویی روی پلتفرم اصلاح شده تویوتا یاریس با پیشرانه برلیانس سری H300 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید مهیا بود، اما تحریمهای مجدد امریکا دو گزینه آخر را منتفی نمود تا سایپا با پلتفرم SP100 تنها بماند. با این حال زحمات زیادی برای طراحی و توسعه این خودرو صورت گرفته بود و نمیشد آن را به حال خود رها کرد؛ از این رو مهندسان سایپا تصمیم گرفتند با تکیه بر توان داخلی و بهرهگیری از داشتههای قبلی خود پروژه نیمه کاره شاهین (که در آن زمان رهام نامیده میشد) را تکمیل نمایند. البته این کار به قیمت از دست رفتن برخی ویژگیهای مورد نظر اولیه تمام شد اما در هر صورت شاهین توانست با خصلتهای فنی متفاوت روی خط تولید برود. از ویژگیهای جدید شاهین میتوان به موتور اصلاح شده M15 که حالا با تجهیز به توربوشارژر M15TC نامیده میشود و گیربکس 5 سرعته دستی (با ضرائب اصلاح شده) اشاره نمود. در ابتدای عرضه مشکلات ساده اما تاثیرگذاری رسانهای شد تا یک بار دیگر حاشیههای فراوانی برای نماینده