پژوهشگر و مشاور آکادمی سامان معتقد است که عوامل مختلفی بر تولید فرش ایرانی اثرگذار بوده اما یکی از مهمترین آنها، ضعف بازار داخلی است. فردین یزدانی با اشاره به اینکه در ضعف بازار داخلی عوامل مختلفی دخیل بوده، میگوید: یک دهه است که درآمد خانوار رشد مناسبی نداشته و با توجه به تورم کالایی، خانوارها فرصت چندانی نداشتند تا نسبت به تعویض و خرید فرش جدید اقدام کنند. دومین عامل، نرخ تشکیل خانوار است. در سال 92، حدود 800 هزار خانوار جدید در کشور تشکیل شده اما اکنون این عدد به حدود 400 هزار رسیده است. مصرف فرش با نرخ تشکیل خانوار جدید رابطه مستقیمی دارد. نکته بعدی سبک استفاده از فرش است، در گذشته فرش برای نشستن و استفاده روزمره خریداری میشد و اکنون بیشتر جنبه زینتی پیدا کرده.