تورم بازار فرآوردههای پروتئینی، باعث کاهش قدرت خرید خانوار شده و این کاهش خود را در سطح تقاضا نشان داده. بررسیهای آکادمی سامان گویای این است که حجم مصرف ماهانه فرآوردههای پروتئینی خانوار در سال 1400 به 2.5 کیلو کاهش پیدا کرده این در حالیست که در سال 99 مصرف ماهیانه فرآوردههای پروتئینی خانوار 3.2 کیلو بوده است. به گفته پژوهشگر و مشاور آکادمی سامان، از لحاظ میزان مصرف به طور متوسط میزان مصرف محصولات پروتئینی در 4 دهک کمدرآمد جامعه حدود 25 درصد کاهش یافته و مصرف در میاندرآمدها هم 4 درصد کم شده اما 20 درصد پردرآمدها یعنی دو دهک پردرآمد جامعه مصرف 5 درصد افزایش داشته است. آنطور که فردین یزدانی میگوید: افزایش قیمت در بازار گوشت قرمز باعث تغییر الگوی مصرف در خانوارها شده. در گام اول تغییرمصرف از گوشت قرمز به سمت گوشت سفید رقم خورده و در گام دوم استفاده از پروتئینهای گیاهی وارد سبد مصرفی خانوارها شده.