این روزها بیش از هر زمان دیگری بحث آلودگی هوا و راهکارهای کنترل آن در کشورمان مطرح است. آنچه در زمان کنونی با آن طرف هستیم میلیونها خودروی بنزینی هستند که هماکنون در جاده در تردداند و آلایندگی آنها سایه بر سلامت جامعه انداخته است. عوامل زیادی در میزان آلایندگی یک خودرو دخیلاند. از تکنولوژی ساخت پیشرانه تا بنزینی که برای کارکرد آن مورد استفاده قرار میگیرد؛ اما هر خودرویی با هر پیشرانهای، اگر به زمان عامیانه "کوک" نباشد، میزان آلایندههای آن افزایش مییابد. در صورتی که پیشرانه یک خودرو در سلامت کامل عمل کند، گاز خروجی آن با عبور از قطعهای به نام "کاتالیزور" پاکتر میشود. کاتالیزور قطعهاست که وظیفه دارد گازهای آلاینده موتور خودرو را به گازهای "بی اثر" یا "کم اثر" تبدیل کند. خرابی کاتالیروز علائمی دارد؛ عملکرد خودرو با اختلال مواجه شده و مصرف سوخت نیز افزایش مییابد. کاهش شتاب و راندمان خودرو، داغ شدن بیش از حد موتور روشن شدن چراغ چک از جمله نشانههای خرابی کاتالیزور هستند. خودرویی که کاتالیزور آن معیوب باشد، قادر به پاس کردن تست معاینه فنی نیست. قیمت بالای این قطعه موجب شده بس