پژوهشگر آکادمی سامان معتقد است که در سالهای اخیر، افزایش قیمت دلار و محدودیت واردات رسمی باعث افزایش سهم محصولات تولید داخل در بازار محصولات آرایشی و بهداشتی شده. حمیدرضا پیشبهار میگوید: در حال حاضر 60 درصد از محصولاتی که در بازار محصولات آرایشی و بهداشتی به فروش میرسد تولید داخل است و 40 درصد محصولات وارداتی. اما در گذشته سهم محصولات وارداتی بیشتر بود، چون دلار ارزانتری در دسترس قرار داشت و کشور تحریم نبود و نمایندگیهای شرکتهای خارجی در ایران فعالان بودند. پژوهشگر آکادمی سامان با اشاره به بررسیهای این آکادمی و پاسخهای فعالان بازار فروش محصولات آرایشی و بهداشتی توضیح میدهد که به گفته فعالان بازار 20 تا 25 درصد محصولات وارداتی، به صورت رسمی وارد کشور شدهاند و 70 تا 80 درصد محصولات وارداتی یا از کانالهای غیررسمی یا قاچاق و واردات چمدانی بوده.