نتایج یک مطالعه انجام شده از سوی مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی نشان می دهد: سهم ایران از بازار ۱۵کشور همسایه با حجم بالغ بر ۱۱۲میلیارد دلار حدود ۵ درصد است؛ سهمی که به نوعی بیانگر قدرت رقابتی پایین با برندهای خارجی در بازار کشورهای همسایه است. آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت اما معتقد است: برندهای ایرانی به لحاظ کیفیت توان رقابتی بالایی با برندهای خارجی دارند اما آنچه سبب عقب ماندگی از سایر کشورها در این حوزه شده شرایط محیطی است.. او تاکید دارد: در سال های اخیر شرایط مبادله کالا وجود نداشته است.