گزارش تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۱ نشان می دهد مسیر تجاارت الکترونیکی در ایران دستخوش تغییر قرار گرفته است. در واقع دو عامل فیلترینگ و الزام اینماد برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی بر کاهش حجم تجارت الکترونیکی اثرگذار بوده است. فیلترینگ نقش شبکه های اجتماعی را در تجارت الکترونیکی از ۸۰ به ۴۰ درصد رسانده و با این وجود شبکه های اجتماعی همچنان پراستفاده ترین بستر ارائه کالا و خدمات هستند. بررسی روند رشد اینماد نشان میدهد این الزام با فضای بازار همخوان نبوده و کاهش تعداد تراکنش درگاه پرداخت اینترنتی با رشد ۱۸ درصدی تعداد تراکنشها از پایانههای فروشگاهی همراه بوده است. این در حالی است که از ۱ هزار و ۸۳۳ همت حجم تجارت الکترونیکی بیش از ۱ هزار و ۲۸۳ همت از طریق درگاه پرداخت اینترنتی انجام شده است و تنها ۵۵۰ همت از طریق روشهای دیگر پرداخت نهایی شده است.