اگر به صورت هوایی سفر کرده باشید حتما دیده اید که همیشه و در همه هواپیماها، پنجره ها دایره ای یا بیضی شکل هستند. اما آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا اینگونه است و آیا فقط بر اساس اصول زیباشناختی، پنجره ها گرد انتخاب می شوند یا دلیل مهندسی دارد؟ وسایل نقلیه هوایی در گذشته و در حوالی دهه 1950 میلادی، پنجره های مربعی شکل داشته اند و پس از تحقیق در رابطه با سقوط های این هواپیماها متوجه شده اند که دلیل آن همین مربعی شکل بودن پنجره ها بوده است. در دهه ۵۰ میلادی، سه هواپیما سقوط کردند و بدنه آنها تکه تکه شد! دلیل این اتفاق آن بود که مهندسان از یک نقص طراحی بسیار مهم چشمپوشی کرده و به آن اهمیتی نداده بودند. خطای آنها، استفاده از پنجرههای مربعی بود. چهار ضلعی بودن این شیشه ها باعث می شده تا آنها در برابر فشار بسیار آسیب پذیر باشند و احتمال ترک خوردنشان افزایش یابد. اما دّرست برعکس آن، گرد و منحنی بودن قاب پنجره ها کمک می کند تا فشار وارده به اطراف پخش گردد و از این رو، هیچ استرسی روی شیشه ها وجود نداشته باشد. منبع: digiato