بیتا فرهی بازیگر سرشناس سینمای ایران با بازی در فیلم جریانساز «هامون» (داریوش مهرجویی) یکی از مهمترین شمایلهای زنانه را در سینمای اجتماعی دهه ۱۳۶۰ ساخت و تصویر رایج از زنان در نگاه نزدیک به خوانش رسمی را با تصویری مترقی و متفاوت عوض کرد. پس از آن در طول نزدیک به سه دهه فعالیت در عرصههای گوناگون هنری و اجتماعی، فرهی همواره اثرگذار بود و حتی توقیف «بانو»ی مهرجویی و برخی محدودیتهای مستقیم و غیرمستقیم بعد از آن هم نتوانست مانع از حضور او در عرصههای فرهنگی و هنری شود. کتاب «بیتا: درختان ایستاده میمیرند» نوشته یاسمن خلیلیفرد، نویسنده و منتقد سینما، که با حمایت و همراهی مهسا قریشی، دختر بیتا فرهی، بهتازگی از سوی نشر نظر منتشر شده حکایتی واقعگرایانه اما آمیخته به داستان و شعر و تاریخ است که زندگی بیتا فرهی را از کودکی و جوانی تا آخرین لحظهها با لحنی جذاب و متفاوت روایت میکند. خلیلیفرد در این کتاب با کمک مهسا قریشی به جستوجو در ریشههای خانوادگی و تاریخچه فعالیتهای فرهی پرداخته و قدم به قدم با او تا پایان زندگی پرماجرایش پیش آمده و خاطرات و مشاهدات شخصیاش را در قالب یک رمان بیو