یک پژوهشگر توسعه و علوم سیاسی معتقد است: ارتقا و توسعه دانشگاه ها، مجامع علمی، نمایندگان مجلس، فعالان حوزه تولید و کارآفرین های یک کشور از مسیر برقراری و حفظ ارتباطات بین المللی شکل می گیرد. محمود سریع القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان یک مثال توضیح می دهد: یک کارآفرین زمانی می تواند سطح کار خود را بالا ببرد و معنای رقابت را درک کند که بتواند ارتباطات بین المللی داشته باشد. این موضوع در مورد یک نماینده مجلس کارآمد هم وجود دارد. او با اشاره به تجربه چین در تولید ثروت می گوید: چین برای توسعه و تولید ثروت از همین مسیر عبور کرده و تلاش کرده ارتباطات بین المللی خود را حفظ کند و ارتقا دهد.